måndag 11 juni 2012

Examenstider

Vi har firat barnens examen i helgen och var då i kyrkan med dem och jag blev upprörd över att när prästen skulle ge församlingen sin välsignelse så fick han inte göra det.
Den präst vi hade valde att säga:
-Nu säger jag det jag inte längre få säga och sen gjorde han korstecknet. (jag satt så att jag inte såg honom helt så jag vet inte om han mimade välsignelsen eller bara var tyst)
När han gjort det så applåderade alla!
Vi bor i ett samhälle med rätt många invandrare och de applåderade också och verkade inte alls ta illa upp och varför skulle de?

Att ge någon herrens välsignelse är ju bara att ge kärlek och hoppas att de ska få välgång i livet.

Nu kanske det låter som om jag är super religiös och väldigt kristen men så är det inte, men jag tycker att traditioner är viktiga och att det aldrig kan vara fel att ge kärlek, även om det är i religionens namn. Jag är medveten om att de flesta krig beror på religion och att många hemska saker har skett i Guds namn, men att ge någon välsignelsen är inte en av de sakerna!

Jag älskar att resa och när jag gör det söker jag gärna upp "heliga" platser, tycker om att besöka: tempel, katedraler, kyrkor o.s.v. Och finns det någon på de platserna som vill välsigna mig så tar jag gärna emot välsignelsen även om jag inte delar tron och skulle jag flytta till ett annat land skulle jag gärna delta i deras traditioner även om jag skulle hålla fast vid mina gamla och låta andra uppleva dem också.

Jag tror på mångfald och ett tillåtande samhälle, tror inte att förbud för oss närmare, snarare tvärtom!

                                          Här hittade jag bilden: bibeln.be

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar