tisdag 13 mars 2012

Ideelt Arbete, ett minne blott snart?


Jag bor på en mindre ort, utan stora penningstinna företag som kan ösa sponsor pengar över idrottsföreningarna, men ändå verkar inte folk förstå att alla måste hjälpa till för att våra barn ska kunna idrotta.

Jag sitter i en styrelse, är aktiv i föräldrarådet på skolan, ställer upp på alla arbeten som de föreningar vi är med i tilldelar oss och har varit lagledare medan sonen spelade fotboll och det tar mycket tid, kraft och energi, men det ger ju saker också, jag får en möjlighet att påverka, jag möjliggör att föreningen kan finnas kvar och att mina barn kan idrotta i slutändan.

Och om alla drog sitt lilla strå till stacken så skulle det inte vara så jobbigt heller, ofta är det riktigt trevligt att träffas några föräldrar, kanske kratta men också prata, skratta och umgås.

Har tänkt på hur det var förut, när folk gick man ur huset för att själva fixa en fotbollsplan till byn, eller när föräldrarna skottade isplanen före varje hockeyträning, nu går det knappt få någon att göra något som inkräktar på deras heliga fritid (som de sedan spenderar framför dator eller tv`n istället)

Och så har vi ju de som vill köpa sig fria, de som tycker att vi kan höja avgifterna så att de täcker allt, de som inte tänker på mer än sig själva och sin egen situation.
De som är tillräckligt rika eller brinner så mycket för den sporten så att det gärna får kosta lite, (bara det inte kostar tid eller svett) Hur har de tänkt att de som inte har råd ska göra? Det finns redan nog många idrotter som bara de "rika" har råd med, ska det börja gälla fotboll och innebandy också?

Nu kommer jag nog att låta motsägelsefull, men en annan sak som irriterar mig är att så fort ett arbete ska utföras så klagas det på alla som inte kommer. (och jag är inte alltid bättre själv) men alla kan inte alltid och alla kan inte göra allt. Är du sjukskriven så kan du kanske inte skotta snö från tak och är du ensamstående med flera barn så har du kanske inte möjlighet att skaffa barnvakt alla gånger heller.
Där har föreningen ett ansvar att försöka hitta arbeten som passar många och att man kan få möjlighet att utföra dem vid olika tillfällen och att framförhållningen är så god som möjligt, har ofta fått höra att alla ska kratta ikväll och då är det inte alltid så lätt att komma ifrån.

Men tänk så enkelt det skulle vara om alla hjälpte till, då behövde man aldrig vara sur över att den inte kom just den gången för då vet man att de gör något någon annan gång.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar