fredag 27 april 2012

Informationsöverflöd

Såg just ett program om all information och teknik som finns nu som sändes på tvåan och hette: Informationsöverflödet http://svtplay.se/v/2617080/dokumentarfilm/informationsoverflodet och det får en verkligen att tänka till, på hur mycket information det finns och hur många sätt man kan sprida den.

Tänkte även på hur fort det har gått, känner mig ju inte så värst gammal men när jag var liten så fanns inte mobiltelefoner, det fanns inte ens vhs... (är nog rätt gammal när jag nu tänker efter)

De tog upp i programmet hur vår hjärna är uppbyggd och att vi inte kan göra fler än en sak åt gången, även om vi tror det. Vi kan växla fort mellan sakerna, men ändå bara göra en sak, speciellt om vi vill göra den saken bra. (Jag kan inte göra ens en sak bra klockan halv tre på natten, speciellt inte skriva så att någon förstår...)

Och de demonstrerade det på flera sätt, man fick bl.a. se en filmsnutt där man skulle se två olika lag som kastade boll mellan varandra, det fanns ett lag med vita kläder och ett lag med svarta och man skulle hålla reda på hur många gånger de med vita passade varandra, jag försökte räkna både de vita och svartas passningar så att jag skulle kunna säga att jag kan se allt, men vad jag missade var att mitt bland alla gick det en häxa, hade nog inte varit så bra som vittne...

De ville visa att man nog inte ska sitta med mobilen när man kör bil och det håller jag verkligen med om, men man blir ju så nyfiken när man får ett sms... Men hur ofta får man något verkligt viktigt sms egentligen?

Det handlade även om att risken att bli utbränd ökar och att man egentligen inte blir mer effektiv, man bara tror det...

Är glad över att jag har en stuga där jag och mina barn får koppla bort från allt, tror att alla skulle behöva det ibland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar