torsdag 26 april 2012

Cykelhjälmar

Det är vår och även om det (här uppe) är rätt så mycket snö kvar så har iaf cyklarna tinat fram och med dem min irritation eller rättare skrivet ilska över alla flata föräldrar vuxit sig allt starkare...

Vi har en lag i Sverige som säger att man måste vara femton år för att få cykla utan hjälm, ändå ser jag knappt någon där jag bor som är över elva med en hjälm på huvudet och hur kan det komma sig?

Det finns för många föräldrar som inte orkar ta striden, som inte vill att deras barn ska behöva sticka ut, jag undrar om de resonerar på samma sätt när det gäller alkohol och inbrott?
"-Ja, jag vet att man inte får dricka före man är arton men min trettonåring kan ta ansvar över sig själv och han dricker alltid försiktigt och sen så gör ju alla andra så..."
Kanske inte en helt likvärdig jämförelse men ändå...

Pratade med en mamma till en elvaåring som sa att hon inte orkade ta striden, hade en egen elvaåring just då och tänkte bara: vilken strid? Har sagt att man måste ha cykelhjälm för att få cykla och har man inte det då får man gå, ingen strid bara ett konstaterande.

Men varför blir jag så arg på hur andra gör egentligen? Jag borde väl inte bry mig? Och det gör jag väl egentligen inte heller, men att alla andra är så flata gör ju att mina barn inte heller vill ha hjälm, har en nybliven fjortonåring som inte cyklade alls förra sommaren för att han var den enda i sin klass som behövde använda hjälm och det är ju hans val men rätt så sorgligt, för jag vet ju hur mycket han tycker om att cykla.

Det är inte lätt att vara förälder...

När mina barn blir arga eller ledsna över att de måsta använda hjälm och frågar varför så säger jag helt enkelt att det är för att jag är rädd om dem för att jag älskar dem så otroligt mycket, de kanske inte tycker som jag alla gånger men jag hoppas att de litar på att de beslut jag tar, tar jag av kärlek, inte för att djävlas.

Det finns ju så många snygga hjälmar nu dessutom ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar