tisdag 9 april 2013

REA, REA, REA!!!

Känns som om det alltid är rea nu, det är mellandagsrea, vårrea, sommarrea, rabatter och erbjudanden hela tiden, köper folk någonsin något för fullt pris idag och i så fall varför?

Måste väl erkänna att jag inte alltid handlar på rea, speciellt inte till mina barn, men till mig själv är det mesta nedsatt och vad gör väl det?

Om man nu inte tänker på handlaren förstås för de måste ju förlora på att jag sällan eller aldrig  handlar på fullt pris, eller?

Det finns kanske så många människor som alltid måste ha det senaste nu på en gång att det inte spelar någon roll vad de måste betala för att få det så om jag är snål eller ekonomisk och inte gör det så klarar sig handlarna ändå...

Men varför måste man egentligen alltid ha det senaste? Alltid ha nytt? Varför lever vi i ett sådant slit och släng samhälle där vi måste ha allting nu?

Det måste ju slängas ofantligt med kläder varje år, en del som aldrig har blivit använda ens, är det inte ett ofantligt resurs slöseri att göra så?
Tänk förr i tiden, när man inte tillverkade saker utan att man hade en köpare, man gjorde skorna sen någon kommit in och beställt dem och sen använde man skorna tills de gick sönder, ja man lagade eller sulade ju om dem om det gick, man använde och uppskattade sakerna och ett gott hantverk på ett helt annat sätt.

Nu kan man betala flera tusen för ett par skor för att sedan lägga in dem i garderoben och aldrig använda dem... Helt sjukt tycker jag!

                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar